Asistivní život – rodinný projekt

Asistivní život – rodinný projekt

Dnešní svět IT je velice složitý a neustálá inovace je v něm naprostou nutností. Je pouhou otázkou času, kdy skončí IT firma, která nezavádí novinky. Takto jsme už v roce 2018 uvažovali nejen u nás doma, ale později i v naší firmě DATASYS.

To celé nás vedlo k zamyšlení – jaké inovace můžeme jako tradiční IT firma přinést, aby měly opravdu smysl, a pomohli lidem odemknout potenciál technologií, které nás každodenně obklopují?

Senioři doma, ale pod dobrým dohledem

Odpověď na tuto úvahu nás přivedla k myšlence zaměřit se na asistivní technologie pro podporu kvality života seniorů.

Jádrem tohoto směru byla zkušenost s mojí vlastní babičkou, která už dnes není mezi námi. Byla to však ona, kdo mě seznámila s problémy, které senioři řeší, a s tím, co by jim pomohlo být déle doma bez nutnosti ležet v nemocnici, ale zároveň zůstávat pod dohledem.

Pomoc pro potřebné i ty, kteří jim asistují

Co to znamená a co je třeba řešit za problémy? Je nutné si uvědomit, že žádná technologie není 100% spolehlivá. Vždy zůstane nutná interakce seniora (klienta) se zařízeními, které s projektem kooperují.

Náš záměr jde směrem k městům, městským organizacím a soukromým organizacím, které se o seniory zajímají anebo jim již samy služby poskytují. Mnoho z nich seniorům pomáhá se základním cílem zvýšit jejich fyzický i psychický pocit bezpečí formou vzdáleného dohledu a možnosti okamžitého spojení v případě nouze.

Efektivní a přitom jednoduchý nástroj

Postavili jsme platformu napojenou na call centrum, k němuž připojujeme a párujeme GSM náramky s možností měření tepu, polohy GPS a vzdáleného hovoru. Umožňujeme okamžité spojení s operátorem call centra a zároveň podporujeme funkci tzv. “Geo-fencingu”  – pokud je uživatel doma, náramek to pozná a nezapíná GPS, pokud osoba odejde mimo domov, je notifikován operátor a zároveň se aktivuje GPS. Seniora takto velmi rychle lokalizujeme.

Náramky vydrží 1-3 dny v závislosti na využívání GPS.

Nabízíme ale také jednodušší variantu pomocí nouzového tlačítka Sigfox. To jsme implementovali spolu s operátorem Sigfoxu, společností SimpleCell. Jeho princip je postaven na výrazně nižších provozních i investičních nákladech, kdy stisk tohoto tlačítka vyvolává poplach, na nějž operátor reaguje dle domluvených podmínek.

Myslíme na zítřky a těšíme se z dneška

Do budoucna pracujeme na rozšíření o chytré krabičky na léky, dálkové videohovory, povídací hovory pro seniory a chytré upomínače. To vše proto, abychom pomohli těm, kteří to opravdu potřebují a zaslouží si lepší stáří. I nás to jednou čeká. Jsem moc rád, že brzy představíme pilotní projekt v rozsahu cca 100 pacientů. Reálný dopad je největší odměnou za spoustu práce, kterou jsme již projektu věnovali.

Autorem článku je Martin Novák, obchodní ředitel naší společnosti.